Ikke bare har Fremtiden i våre hender ropt etter gjenbruk i flere år, men nå vil Steinar Lem gjerne forby flaskevann i tillegg.
Hvorfor? – Fordi det brukes 1 liter vann til vasking av gjenbruksflasken, og det er sløsing, …fordi folk i Afrika mangler vann. Og også fordi at 1 liter + 1 liter = 1 liter.
- Nei, en liter pluss en liter er to liter, Steinar Lem, selv om du drikker bare ene literen av de to literene vann.
Gjenbruksflasker er de som man kan få pant for. - Derfor bør alle drikke vann fra springen i stedet for å kjøpe Bris med mango- og papayasmak, for eksempel. Forbud er det smarteste miljøverntrikset, noe annet faller dem litt vanskelig.
Med den logikken bør man også forby å drikke vann fra springen, selvsagt, iallefall hvis man er så kultivert at man bruker et glass som hjelpemiddel til å få i seg vann fra springen. Fordi oppvaskmaskinen, eller oppvaskkummen bruker helt sikkert 1 liter vann til å rengjøre glasset man har brukt til å drikke vann fra springen. Eller er det slik at "miljøforkjemperne" slikker dem rene?
Det beste er gjenvinnbare flasker som kan kastes rett i søpla uten noen form for pant eller sortering annet enn på avfallsmottaket. Flasker av gjenvinnbar plast. Disse flaskene kan males opp og plasten kan brukes til andre ting.
Men forby boblevann og annet vann på flasker er gjerne den beste løsningen for "Fortiden i våre hender"…. Forby, forby, fy og fy – og dra gjerne inn Afrika i samme slengen.
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2856957.ece
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article299104.ece

71 kommentarer In " Steinar Lem, du får ikke boblevann med mango- og papayasmak fra springen "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 2nd 2007 at 12:04 am
Oppfordrer alle til å slutte å gi idiotene penger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:06 am
… de skylder jo på Afrika hver eneste gang de vil forby noe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:17 am
FiDH var jeg medlem av for lenge siden. Fant ut at at de folkene hadde for ekstreme meninger. Sluttet flg. å betale medlems-kontingent.
At de vil forby vann på flasker, forundrer meg heller lite. La oss heller FORBY FiDH.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:18 am
Steinar Lem – hvis du klarer å eksportere vann fra Farris-vannet i Larvik – til Afrika – på en miljøvennlig måte, så go a head!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:19 am
#3 det kan jo være smart, det smarteste er å tenke en smule mer logisk enn det de gjør… og selvsagt klimakvoter selger de jo…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:23 am
FIVH er totalt bak mål…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:25 am
#6 de er omdøpt til Fortiden i våre hender. Hold dere unna
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:55 am
Det er altså mer miljøvennlig og vannsparende å drikke flaskevann, enn å drikke vann fra springe, siden man sansynligvis bruker mer enn 1 liter til rengjøring av drikkeglass hjemme.
Løp og kjøp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:58 am
Det er en tynn grense mellom edruelighet og galskap. Steinar lem har trampet over den grensen for lenge siden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:59 am
#9 Fint at flere har oppdaget det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 1:03 am
Jeg er fortsatt full og i bar overkropp. Min varmepumpe brukes nå som AC, og jeg driter i hvor mye det går ut over miljøet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:28 pm
…takk for orienteringen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:40 pm
skjønner ikke hva “Fremtiden” i våre hender tenker med lenger…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 1:28 pm
Pene ben mariamaria
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 1:34 pm
Svarte, nå vises ikke nicket mitt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 2:42 pm
Skjer med at de har fucka opp kommentar greia?
Dette er så vanvittig uaktuelt for meg Maria. Du har ingen anelse. Det er INGEN folk jeg digger så mye, at jeg kan være med de 24/7 i 520 dager. HELT UAKTUELT.
Er en grunn til at jeg blir singel. Blir grønn i trynet av eiesyke damer. Dette må være ypperlig for hokjønn som er kaninkokere. så kan de søke med sin puddeltype, håpe det blir “de to”
heh…
FYSJ, for et forslag! Nå er det rett på trening istedet. >Babaljos!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 2:57 pm
Oppmaling og smelting av flasker (for ikke å snakke om aluminiumsbokser) er svært energikrevende, mye mer enn vasking.
Vi vil snart stå overfor global energi- og matmangel. Klimaet er bare peanuts i forhold, men det er liksom det som er på moten nå.
Sett dere inn i hvor alt det dere tar for gitt kommer fra, før dere går ut og moraliserer.
(Men skal være enig i det at å klage på sløsing med vann i Norge, ikke akkurat er noen kioskvelter)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 3:07 pm
Vad är det med Norge och förbud? Från förr är det förbjudet att klippa gräsmattan på söndagar. Det är också förbjudet med reapris på böcker och strutsridning. Det var länge totalförbud mot skateboards. I debatten förekommer krav på förbud mot fyrverkerier och mot att flyga mellan Sverige och Norge.
http://javielsker.blo...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 9:35 pm
#13/#14 Takk… det var jo hele poenget…
) – Ellers skjønner jeg ikke hvorfor nicket ikke viser, jeg må selv skrive inn mitt eget, noe jeg ikke trengte før, men de ordner vel opp i det på VGB vil jeg tro
#15 fhump – du har svart på feil innlegg
) her er det ingen romkapsel, men jeg skjønner, du trenger ikke innesperret i halvannet år frivillig. de flere tusen kaninkokerne får ta seg av saken
#16 Anonym, de får ikke mer mat i Afrika ved at vi ikke får flaskevann fra Larvik. Og jeg tror at sympati-sulting her hjemme ikke gir mer tilgang til mat i Afrika heller…
At Steinar Lem tror det, kan nok være. Og når Fremtiden i våre hender bruker vaskemengde/vannmengde som argument for å forby drikkevann på gjenbruksflasker, så bør de forstå at man bruker mer vann til vask av glass i hjemmene. Han kunne kommet opp med noe bedre enn Afrika og 1 liter oppvaskvann som argument til å forby.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 9:39 pm
#17 Ja, det er mange som er forbuds-kåte i Norge. Ikke skjønner jeg helt hvorfor… Jeg husker når ene broren min kjøpte et skateboard i England, til min lillebror, for lenge siden, men han fikk ikke bruke det siden det ennå var forbudt i Norge da… det kommer seg med tiden.
)
Tror mange klipper plenen på søndager nå, kanskje av rent obvigleri
Jeg ble vekket av en moped med dårlig eksospotte i dag tidlig, kanskje vi burde forby mopeder også…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 9:40 pm
Altså, vi kan jo ikke forby og legge ned FIVH? Hvem skal vi da le av..? Men, jeg har på følelsen at Steinar Lem gjør seg hørt uansett.. Kanskje han får låne megafonen til Lillevolden?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 9:47 pm
#20 hehe
) Ja, det kna du kanskje ha rett i!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 10:14 pm
Har de ikke vann i Afrika så bør heller ikke vi ha det, med andre ord…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2007 at 3:49 pm
Hvor mye får Fortiden i våre hender i statsstøtte mon tro?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2007 at 12:53 am
Helt KNÆSJ innlegg ;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2007 at 12:55 am
Knæsj er bra!
)
Regner med Steinar Lem super i seg vann rett fra vannkranen, for å ikke bruke vann til å vaske glassene… Gjenbruksflasker blir jo vasket og derfor bør forbys… doink
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2007 at 1:45 pm
#26
Ja, men han må jo vaske krana en eller annen gang… Og vaske hendene… og kroppen… Og hodet… og kjeften… og gulvet… og bilen… Og huset… Og ørene sine… og hjernen sin… Og den grønne musa til kona si… Og kjeften til ungene sine…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 4th 2007 at 2:58 pm
Nå er man innlogget når man er innlogget
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 5th 2007 at 12:16 am
Bare sånn at du vet det bruker en oppvaskmaskin i gjennomsnitt ca 8 liter vann for å vaske opp – litt mindre enn 1 liter per glass altså;-)
Nå er det ikke sånn at jeg tror at ved at vi slutter å drikke flaskevann at det dermed blir vann til de i afrika – jeg tror ikke tørken opphører med det. Det tror jeg heller ikke at Steinar Lem tror.
MEN – det er noe å sette fingeren på. Syns vi det er greit at millioner med mennesker dør av tørste??
“Den som tier – samtykker” heter det. Steinar Lem vil hvertfall gjøre noe med problemet – selv om snakk ikke løser det så setter han hvertfall fokus på saken – slik at det dermed faktisk kan gjøres noe med det.
Syns Steinar Lem gjør en god jobb jeg – framtiden i våre hender og. De klarer å se lenger enn sin egen nese – noe de fleste nordmenn har fått alvorlige problemer med å få til…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 11th 2007 at 10:39 pm
Heia Steinar Lem! Super miljøverner
(i motsetning til alle de kapitalistiske FiVH-fobiske trangsynte her inne)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 11th 2007 at 11:07 pm
#30 nei nå må du gi deg, Peder… Steinar Lems propaganda funker ikke lenger… det er rett og slett for dumt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 3:17 pm
Maria, har du lest artiklene du refererer til? Det kan lønne seg å gjøre det. Hvor tar du det fra at FIVH bruker vannmengde som argument for å forby drikkevann? Du kritiserer Steinar Lem for noe han aldri har ment eller sagt. Det regner jeg med du vil være enig i når du leser artiklene. Og da kan du vel like gjerne slette hele innlegget? Det står jo til og med i artiklene at Steinar Lem sier at vann har vi nok av i Norge, og at det er transport og energibruk som er problemet (ikke vannforbruk).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 3:43 pm
#32 HVORFOR vil Steinar Lem forby flaskevann da, Anders? Har du lest artikkelen selv?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 4:02 pm
#33 Maria
Fordi han mener det er et unødvendig produkt og pga transporten og energibruken. Det står jo svart på hvitt i artiklene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 5:59 pm
#34 Et unødvendig produkt… Farris? javel…
Steinar Lem mener det bør forbys fordi man sløser med vann for å vaske gjenbruksflaskene! da 1 liter + 1 liter = 1 liter, dvs 1 liter drikkbart vann og 1 liter vaskevann. Fy. Transporten går ofte på jernbanen. FIVH burde heller stå på for å få mer biodiesel i landet, fremfor å forby produkter… Det er fullstendig bak mål. Fortiden i våre hender er så tankeløse at det er vanskelig å ta dem alvorlig.
De får ikke mer vann i Afrika fordi vi forbyr flaskevann i Norge, eller fordi vi sympati-tørster… Man bruker jo vaskevann til glass og kopper ved å drikke vann fra springen også, for ikke å snakke om all strøm man bruker på oppvaskmaskiner etc Hva skal forbys deretter da? glass? kopper? oppvaskmaskin?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 6:03 pm
#34 Og Anders – transport? Da må jo FiVH mene at så og si ALLE produkter skal forbys da, siden de fleste produkter blir transportert til butikkene…
Er det ok å beite eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 7:31 pm
# Maria
Har jeg sagt jeg er enig med Steinar Lem om dette? Det har jeg ikke sagt noe om. Jeg tipset deg bare om at du hadde misforstått og burde lese artikkelen. Skjønner du ikke at det ikke er Steinar Lem som har skrevet artikkelen? Det er journalisten, ikke Steinar Lem, som snakker om 1+1=1, vannsløsing og vannmangel i verden. Ikke Steinar Lem, journalisten. Journalisten, ikke Steinar Lem. Skjønner?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 7:41 pm
#37 eh, jo, men Steinar Lem sier jo, i følge artikkelen, at flaskevann bør forbys fordi det er sløsing med vann når man bruker en liter til å rengjøre flaskene, så jeg aner egentlig ikke hva du vil med å si at det ikke sies i artikkelen. Du mener innlegget mitt bør endres?
Du mener Steinar Lem ikke mener det som står i artikkelen likevel, og at du heller ønsker å si hva Steinar Lem mener?
Greit du kan tilføye transport etc, men det endrer ikke saken likevel, Anders. Steinar Lem mener fortsatt at flaskevann bør forbys pga vannsløsing ved rengjøring av flaskene.
Altså: Steinar Lem mener flaskevann bør forbys pga vannsløsing ved rengjøring av flaskene. Og mener vann fra springen bør være mer enn godt nok for folket. – Det er da jeg spør om han ikke bruker vann til å rengjøre glass og kopper, og om ikke det er like mye “sløsing” – skjønner? …derfor mener jeg argumentet, i følge artikkelen, er helt bak mål. Og Steinar Lem tilføyer alltid Afrika også… sånn for samvittighetens skyld… kynisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:19 pm
#38 Maria
Du sier i innlegget ditt: “… nå vil Steinar Lem gjerne forby flaskevann i tillegg. Hvorfor? Fordi det brukes 1 liter vann til vasking av gjenbruksflasken, og det er sløsing, …fordi folk i Afrika mangler vann. Og også fordi at 1 liter + 1 liter = 1 liter.” Men dette er feil, feil, feil. Det står ikke i artikkelen at Steinar Lem har sagt noe av dette. Tvert imot, det står jo eksplisitt at Steinar Lem mener vi har plenty med vann i Norge. Steinar Lem vil forby flaskevann, ja, men av helt andre grunner!
Du skriver i ditt siste svar:
“Altså: Steinar Lem mener flaskevann bør forbys pga vannsløsing ved rengjøring av flaskene.”
“Steinar Lem sier jo, i følge artikkelen, at flaskevann bør forbys fordi det er sløsing med vann når man bruker en liter til å rengjøre flaskene …”
Begge disse utsagnene er rett og slett feil. Du misforstår fortsatt. Det er artikkelen som er håpløst skrevet, elendig journalistikk. Du må gjerne være uenig med Steinar Lem, men han bruker ikke vannsløsing som argument i denne saken. Så dum er han virkelig ikke. Det er journalisten som er dum, det er han som maser om vannsløsing. Olafssøn og Lem derimot, er enige om at vannsløsing IKKE er noe problem i denne sammenheng.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:26 pm
Poenget er jo at det er unødvendig å tappe vann fra en kilde på flasker, for så å frakte det flere mil til butikker når vi like godt kan drikke vann fra springen. Du sammenligner med andre varer, det blir bare dumt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:48 pm
#40
Det var dagens, Pål!
)
Jeg repeterer:
Du får ikke boblevann med mango og papayasmak fra springen!
Da er det unødvendig med juice også da, for man kan jo spise appelsiner istedet. Og eplejuice er iallefall unødvendig, så mange epletrær som finnes i landet, man kan jo bare spise eplene rett fra treet istedet… eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:50 pm
Vi har nu vel førr hælvete vann nok! Og hvis folk vil kjøpe vann på flaske med barnål og sitronskallsmak, så vær så god
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:50 pm
FiVH er såååå bak mål, etter min mening. Helt latterlige til tider, sånn som her.
) noe må man les, var det en som sa, og det er jeg enig i.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:55 pm
#39 Anders, Steinar Lem synes det er unødvendig med flaskevann, og derfor vil han forby det. Også fordi man sløser vann på rengjøring av flaskene, de samme flaskene han for noen år siden ville gjenbruke… mannen blir aldri fornøyd med andre ord.
“Det liker Steinar Lem i Fremtiden i våre hender veldig dårlig. Han krever et forbud mot salg av vann på flaske.
– Flaskevann er et unødvendig produkt. Det er ikke lenge siden det ble gjennomført en undersøkelse som konkluderte med at springvannet var renere enn flaskevannet, sier Lem til Dagsavisen”. Sitat slutt.
Kan jeg minne om at alle pasientene på Ullevål sykehus nå for tiden må drikke flaskevann, siden det er funnet bakterieoppblomstring i vannet fra springen fra sykehuset?
- Hva hvis Steinar Lem hadde fått bestemme, hva skulle disse pasientene drukket vann fra, hvis flaskevann ble forbudt?
Er det mulig å tenke litt mer fremover, litt mer fornuftig? Hvis transporten blir mer miljøvennlig, noe den helt sikkert blir, så er det vel ok? I det minste da…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 8:57 pm
#42 Helt enig, Redneck.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:00 pm
Bris, Farris, Imsdal… mmmmmmmm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:05 pm
Melk bør kun forbeholdes de som kan drikke melken rett fra kua, ikke sant Fremtiden i våre hender?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:23 pm
Ja. Godt poeng.
Jeg lurer på hvordan man får 20+ kg karbondioksid ut av et kg storfekjøtt, når 90 % av utslippene IKKE stammer fra transport.
Andre fossile kilder er olje og kull. Hva mer? Gjødselproduksjon tar en del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:25 pm
Det finnes folk som drikker vann, og da bare vann, fra flasker også.. Jeg vet ikke om du fårstår dette da men, appelsiner er ikke det samme som appelsin juice og epler er heller ikke det samme som eplejuice..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:25 pm
#48 Kuene gir fra seg mye metangass i løpet av årene de lever… Men det blir ikke færre kuer i Norge hvis jeg og du spiser mindre kjøtt… kjøttet blir bare dumpet i stedet, for bøndene skal jo ha subsidiene etter antall kyr uansett, så…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:27 pm
FiVH vil kanskje forby kuer?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 10:25 pm
#44 Maria
Det som er i store bokstaver er feil:
“Steinar Lem synes det er unødvendig med flaskevann, og derfor vil han forby det. OGSÅ FORDI MAN SLØSER VANN PÅ RENGJØRING AV FLASKENE..”.
Transporten av flaskevannet er miljøfiendtlig sammenlignet med transport av springvann, uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg ser ingen hensikt i å diskutere dette videre så lenge du ikke klarer å forstå en artikkel i Rogalands avis.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 1:03 am
#52 Anders, det som står i store bokstaver er riktig:
DU TAR FEIL
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 1:06 am
Anders, du må nok bare svelge den vannflasken… Steinar Lem vil forby vannflasker fordi det er unødvendig da man har vann i springen.
Og denne vannflasken kan du tygge på: Hva skal pasienter ved Ullevål drikke av vann, når de ikke kan drikke av springen?
Og denne vannflasken kan du også svelge: Hva har Afrika med saken å gjøre, når vi snakker om Bris med mango og papayasmak fra Farris-vannet i Larvik?
Og enda en vannflaske du kan svelge: Om transporten går på biodiesel, er det ok da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 1:09 am
Kjøre kirkefolk, jeg trodde ikke det sto sååå galt til med Fortiden i våre hender
) men det gjør det, til det latterlige
) og argumentene er hentet fra hinsides dette århundre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 7:45 pm
Problemet med flaskevann er først og fremst knyttet til avfallshåndteringen av tomflaskene som ikke blir gjenvunnet, men dumpet. Går det an å orientere seg litt?
Lem driter i vannforbruket verden over. Hvis han skal være idiot, kan han foreslå å bygge vannledning fra Norge til 2/3 deler av verden. Så kunne vi brukt litt mindre vann og vært moralsk sparsomme.
Vann REGNER ned igjen… vann går ikke tomt. Problemet er forurensning, smitte og tilgang på vann.
#50
Nei, metangass er ikke karbondioksid. Metangass representerer ikke utslippsproblemer siden det ikke har vært nevneverdig økning av gassen siden 1990. Det er karbondioksid som øker i omfang.
Det er bare tull at kuer har skylda for utslipp.
FIVH driver med talltriksing når det gjelder utslipp fra landbruket. Lem er fanatisk.
Og du er inne på noe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 7:49 pm
#56 jepp..
Det finnes altså gjenvinningsflasker, som ikke er det samme som gjenbruksflasker.
gjennvinningsflaskene kaster man i søpla, og p søppelmottaket blir de malt opp og plasten brukes til andre ting og produkter…
I tillegg finnes det nedbrytban plast, det er oppfunnet…. for lengst.
Det blir derfor trippel-dumt å begynne å forby Bris med mango- og papayasmak
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 7:51 pm
#57
Steinar LEM er bare PRKÅT, fordi han tenker med sitt LEM. PUNKTUM ;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 8:29 pm
fhumpenisse…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:13 pm
#57
Problemet er at gjenvinningflaskene i Europa, ikke panteflasker som vi har i Norge, ikke blir gjenvunnet. Men kastet. Og det er sløseri.
Man trenger ikke vannflasker. Å selge vannflasker i Norge var vel som å selge is på nordpolen. Men det går an, altså.
Problemet er at brusflaskene aldri får gjennomgå i denne debatten og derfor blir den meningsløs.
Hva med ølflaskene? Vi kan ligge rett på tappekrana på fat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:41 pm
#57 Det er ikke sløseri å selge vannflasker i Norge. Man får ikke boblevann med mango og papayasmak fra springen…
I skrivende stund må pasientene på Ullevål sykehus drikke vann fra vannflasker, fordi vannet fra springen er infisert med bakterier. Hva hadde man gjort hvis det ikke fantes vannflasker da, for eksempel?
Og skal man forby alle produkt som anses som sløseri fordi man egentlig kan overleve uten? Potetgull, sjokolade, kaffe, ris, etc etc Det er bare å droppe forbudslinjen med en gang og være med i den verden vi lever i.
Vann fra springen er vann fra springen. Bris og Farris er ikke vann fra springen. Hvorfor forby det bare fordi det ikke kommer fra springen?
Nalleballe, grenvinningsflaskene _skal_ kastes i søpla. De blir sortert ut på avfallsmottaket, malt opp der, og gjenbrukt til andre ting… Man får ikke pant for gjenvinningsflasker, kun for gjenbruksflasker som blir vasket og …gjenbrukt. De er laget av forskjellig sort plast.
Ja, og hva med ølflasekene…
) For et sløseri! bare å forby med en gang…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:42 pm
Plast brennes som regel, men det er mulig å lage olje av plastflasker.
http://environment.ne...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:46 pm
Det finnes mange sorter plast og plastikk. Noe er nedbrytbart på linje med papir for eksempel. Fremtiden går FiVH rett forbi…
Klistrelappene av plast på eplene, de kan spises og fortæres
) for den som ønsker… det er ikke plast i den forstand man tradisjonelt tenker på plast.
(skal se på linken, fikk den ikke opp nå…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:50 pm
FIVH er ikke i mitt vokabular før de kan legge frem et praktisk løsbart økonomisk forslag !!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:57 pm
environment.newscientist.com
/channel/earth/dn12141
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 9:59 pm
#63
Plastikk som i plastikkirurgi er noe annet enn plast som i en plastbøtte.
Gjenbruksgraden av plast i Norge (ikke panteflasker) er på 70 %. 50 % brennes.
Problemet er for tredje gang at flaskene som brukes i Europa havner på søppelfyllinger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 13th 2007 at 10:02 pm
#66 Ja, det er langt fra alle land i Europa som har samme panteordningen som Norge.
Norge bør heller ikke av den grunn forby flaskevann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2007 at 12:21 am
#54 Maria
Jeg har ingen problemer med å respektere at det er uenighet om FIVH og om dette forslaget. Jeg har store problemer med å akseptere at du latterliggjør Steinar Lem for meninger Steinar Lem ikke har. Det er patetisk.
Ifølge en studie av Stiftelsen Østfoldforskning: Drikker du vann på flaske går det med 1.500 ganger mer energi enn om du slukker tørsten med springvann. Jeg gjentar: 1.500 ganger. Det står å lese her:
http://www.vg.no/pub/...
Personlig mener jeg det er mer hensiktsmessig med en holdningskampanje for å få folk til å drikke mer vann fra springen, enn et forbud mot flaskevann.
Jeg synes ikke dette med Ullevål sykehus er et godt poeng. Er det noe vanskeligere å fylle vannkanner et sted der vannet er godt nok, enn det er å kjøpe flaskevann? Kanskje litt, men ikke mye. Oppstår slike situasjoner ofte?
Spør du meg om Afrika, spør jeg deg. Hva i alle dager har Afrika med dette å gjøre? Har Steinar Lem sagt noe om Afrika?
Om en del av transporten går over på biodiesel er helt uten betydning. Ressursene til biodiesel er begrenset, nemlig. Derfor vil det i et miljøperspektiv være viktig å redusere transporten uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 20th 2007 at 10:44 pm
Anders, Steinar Lem henviser stadig til Afrika for å få ned forbuket vårt. Hva gjelder hans krav om å forby flaskevann henviser han til stadig vekk, at 1.1 mrd mennesker i verden mangler rent vann – ergo bør vi heller ikke drikke så mye av det… sympatitørsting er Steinar Lems vei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 20th 2007 at 11:08 pm
#68
Om du gjentar 1500 ganger mer energi, så behøver det ikke bety store forskjellen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 20th 2007 at 11:37 pm
Hva med brus da? Bør ikke FiVH forby brus også av samme grunn?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende