Avgifter er fargeløse
I disse miljøtider har jeg en tendens til å gremmes over sosialister som mener at avgifter i alle bauer og kanter for hvermansen i Norge skal redde verden. Det nekter jeg å tro på. Grønne avgifter og miljøavgifter er etter mitt syn propaganda for at sosialister skal få oppfylle sin våte drøm om å fylle opp statskassen enda mer med avgifter fra folket, bare fordi de liker det og ideologisk synes det er riktig. Spre frykt og få inn penger, typisk lureri. Det er bedre å gjøre miljøvennlige produkter billigere, i stedet for alt dyrt og avgiftsbelagt.
Svært få i Norge kjører mindre bil om bensinprisen stiger. I store deler av landet har de ikke busstider som kan samkjøre med deres daglige liv. Togbanen i Norge slutter der SVs vett forsvinner.
At busser og biler får biodrivstoff er bra. Norge er her en stor sinke, men det går fremover. En sinke fordi oljestaten tjener rått på å selge bensin og annen rafinert olje, så det er et dilemma.
Saltkraft.
Miljøet kan bli bedre ved avfallsenergi, solenergi, biomasse-energi, saltenergi, bølgeenergi, vannkraft, tidevannsenergi, vindenergi og sikkert mer. Atomenergi, thorium og sikkert enda mer. Vi har funnet gass for om lag 100 år frem i tid allerede, så en CO2 rensing av gasskraftverk er bra. Verden går ikke under om denne rensingen kommer i 2012 eller 2020.
Saltenergi var noe nytt for meg da jeg leste om det. Saltkraft. Kult. Osmose er det som skjer når en væske med høyt saltinnhold forflytter – (og tiltrekker seg, – alt ettersom hvordan man manipulerer prosessen for å skape mest mulig trykk) -seg til et område med lavt saltinnhold og derved skaper overtykk. Omvendt osmose eller osmose, alt ettersom det er det med lav- eller høy konsentrasjon som blir forflyttet. - Altså: Osmose er en vitenskapelig betegnelse brukt for å beskrive en bevegelse av partikler gjennom en cellemembran fra en lavere konsentrasjon til en høyere konsentrasjon. Ferskvannet vil derfor iherdig prøve å blande seg med saltvannet så fort som mulig, for å utligne overtrykket som oppstår i møte mellom dem. ELLER man kan si at saltvannet suger til seg ferskvannet. Nå er det ikke cellemembran men en kunstig bygd membran som brukes i saltkraftverk. I all hovedsak: ferskvann møter saltvann = energi

Dette er det samme som skjer i kroppen, i cellene til mennesker når de får høyt blodtrykk også. Denne blodtrykkvæskepumpe-mekanismen i kroppsvæsken regulerer seg selv som regel, alt etter hvor mye salt man spiser. Vi har en saltpumpemekanisme i cellemembranen i kroppens celler. Spiser du mye salt, blir du tørst, ikke sant? og "ferskvannet søker deg" . Det siste var bare en sammenligning ut av det…blå.
Overtrykket som skapes ved osmose kan brukes til produskjon av elektrisk kraft og potensialet skal være veldig stort, sies det. Fra èn kubikk ferskvann kan det produseres ca èn MW elektrisk kraft. Når denne teknologien er på plass kan saltenergi dekke 20 prosent av dagens norske kraftproduksjon! Kult, ikke sant?
Verdens første saltkraftlaboratorium står på Sunndalsøra i Norge. Det ble til i samarbeid med NTNU, SINTEF, Statkraft og Norges forskningsråd. Laboratoriet skal brukes til forskning på saltkraftteknologi. – Vet Bjørnøy om det, forresten?
Les mer om saltenergi her i en artikkel fra Illustrert Vitenskap:
http://www.illustrertvitenskap.com/polopoly.jsp?a=2203&d=154
Eller her, fra Statskrafts hjemmeside:
http://www.statkraft.no/pub/innovasjon/teknologiutvikling_i_statkraft/saltkraft/index.asp
CO2 kan støvsuges bort – USA en miljøvinner
Et amerikansk firma mener de har funnet en metode som vil endre klimautfordringen totalt. En innstallasjon som suger miljøgifter ut av luften. En såkalt CO2-støvsuger som den kalles på norsk. Fysikkprofessor Klaus Lackner ved Colombia University kom med ideen for 10 år siden, ideen om å reversere verdens CO2-utslipp ved å fjerne CO2 direkte fra atmosfæren. Et amerikansk firma tok tak i ideen, forsket på det og har nå utviklet en prototype, et snaut tre meter høyt tårn som bokstavelig talt suger til seg CO2! -Hva med å spandere noen CO2-støvsugere på Kina, istedet for å kjøpe klimakvoter?
Les mer om CO2-støvsugeren her:
http://www.tu.no/natur/article105460.ece
Forskning = godt miljø
Den beste måten å sikre en miljøvennlig fremtid på er – utenom regjeringsskifte - å sette mye mer penger inn i forskningen, og ikke slik som de rød-grønne har gjort i sitt budsjett, skjært ned… for så å rope på avgifter. Sosialistene er altfor opptatt av penger og småligheter.
Miljøvennlig flybensin?
Når det er sagt så synes jeg det er rart at man ikke forsker på mer miljøvennlig flydrivstoff, i stedet for disse klimakvote-kjøpene som faktisk ikke gjør flyreiser mer CO2-frie i det hele tatt. Jeg nekter å kjøpe klimakvote når jeg flyr. Jeg anser det som en god forretnings-idè for dem som fant det opp og som gjør big business på det. Når folk hiver seg på klimakvote-kjøpene, så stopper tanken opp. Men når var det verden ikke vil bedras?
I tillegg er kloden avhengig av CO2-utslipp og partikkelutslipp for at ikke solen skal trenger fritt gjennom å utarme kloden til en ørkenplanet og drepe alt liv til slutt.
- Kjøper du klimakvote på flyturer? i så fall hvorfor?
Miljøvernere, dyrebeskyttere, naturvernere og slike aktivister er miljøverstinger
Når naturvernere, tilsynelatende miljøforkjempere og dyrevernere og den slags, over det ganske land, stadig hindrer både vannkraft, vindkraft, bølgekraft og kanskje saltkraft-utbygginger i fremtiden – hvis det da skal vernes om noen rumpetroll i elveosen, så er disse aktivistene derfor de største miljøsvinene vi har i samfunnet, egentlig… -Og det er nettopp de som selger klimakvoter. Løp og kjøp!?
Ny forretningsidè
Jeg vurderer å begynne å selge avgifter. Grønne avgifter, røde avgifter og hvite. Når man har kjøpt en avgift av meg, får man et avgiftssertifikat som bevis. De røde avgiftene vil bli noe dyrere enn de grønne, men de hvite blir dyrest. Det vil si at de grønne avgiftene er å anse som billigst, siden grønt er miljø… Jeg regner med det blir inntektsbringende – og pengene jeg får inn skal selvsagt brukes til å kjøpe klimakvoter for deg! -Til høystbydende.

166 kommentarer In " Oppdatert: – Slapp av, verden kan reddes! Rolig rolig… slapp helt av "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juni 24th 2007 at 1:44 pm
Puh…det var enda godt, jeg satt faktisk med hagla i kjeften nå, og en skjelvende finger på avtrekkern. Full av dårlig samvittighet og angst for å gå under i et hav av dårlig miljø! Et knallgodt innlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 1:49 pm
#1 Takk
)
Det var da enda godt, så er du reddet i tillegg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 1:50 pm
Har du lest boka Rainbow six?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 1:54 pm
#3 nei, den har jeg ikke lest. Hvem og hva er den boka?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 1:57 pm
I denne boka finner en elite i USA ut at mennesket er jordens verste fiende. Overbefolkning, miljøkatastrofe. De bestemmer seg for å finne opp et virus som dreper alle mennesker. Minus en elite selvsagt…som får vaksine. Den er skikkelig tjukk, har ikke lest hele enda.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:01 pm
Det blir jo ikke noe bedre klima fordi om de betaler for det .Hvem forvalter disse pengene og gjør de det gratis.Hvis de i regjeringen og på stortinget mener som stoltenberg så må de bli hjemme og ikke tro de skal redde hele verden.For jeg syntes jeg ser de overalt jeg både i østen og i vesten.De bruker vel kanskje apostelens hester da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:03 pm
Den er skrevet av Tom Clancy, og er til tider ganske voldsom. Noe jeg liker. Den er skrevet for noen år siden, men er MER aktuell i dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:04 pm
#5 … okey. Skal Jack Nickolsen være med i hovedrollen?
På mange måter er jo menneskene en miljøfiende… og kyr, ikke minst. Men hva hadde kloden vært uten? et stort, gedigent kratt uten mål og mening. Menneskene som finner opp ny teknologi er jo klodens beste venn
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:05 pm
#6 det er jeg enig i, Pfdygf
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:05 pm
Jack ja…ja kanskje han kan spille en av rollene der, mange alvorlige eldre herrer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:10 pm
survival of the fittest
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:20 pm
bra innlegg. Saltenergi høres glimrende ut!
Og jeg synes at folkene i distriktene ikke selv skal få bestemme over vindmølleparkens beliggenhet.
GH
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:24 pm
#11 Ikke i så stor grad som nå, iallefall. For det er jo ikke slik at en vindmølle settes i hagene til folk i boligstrøk og tettbygde strøk.
Og en gedigen vindmøllepark på viddene i nord hadde heller ikke bekymret reinen heller tror jeg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:25 pm
Vindmøller i lappland? Glem det. Reinen vil bli stressa og få løs mage av lyden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:30 pm
#14 ja, du sier noe der! søren plystre også… da gikk den i vasken.
Men man kan deriomt få kjøre litt slalom med snøscooteren, og det må jo være positivt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 2:42 pm
Saltkraftverk må jo være noe supert over hele kloden vel?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 3:13 pm
Hvor mange tror flyreisen deres blir mer miljøvennlig ved å kjøpe kvote for turen? Noen som kjøper klimakvoter?
Å lage solpanel og annet miljøvennlig klimatiltak for energi i u-land, det synes jeg kan gå gjennom bistandsbudsjettet.
Å kjøpe klimakvote for flyturer der pengene går til tiltak som hjelper andre andre steder, det er jo greit – men det er grunnen som blir gal. Flyturen er ikke mer CO2-vennlig ved klimakvote. Men de får tettet et vindu på en skole i Russland for pengene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 3:32 pm
Hvis det menes at 2/3 av CO2-utslippene skal tas i Norge – ved at vi putter de pengene inn i forskningen, så er det greit. Og jeg håper det er derfor Høyre også er enig i 2/3 deler påp hjemmebane. Hvis ikke så kan jeg ikke skjønne hvordan regjeringen skal få det til…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 4:19 pm
Miljøaktivister, hvor er dere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 4:52 pm
Det er jo så mane gladnyheter innen miljøutvikling og energi, så jeg skjønner ikke denne skremselspropagandaen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 5:37 pm
De elsker å krisemaksimere, folk har alltid vært dratt mot undergang og mørke…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 5:39 pm
#21 ja, er det ikke rart? …fordi man vil bli reddet av et eller annet kanskje…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 6:01 pm
Dette klimahysteriet holder nok opp snart.Klimakvoter er blitt big bussines,men mesteparten er nok desverre humbug.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 6:38 pm
#23 ja, det kan du si. Det avtok jo kraftig da snøen endelig kom. På folgefonn nå så har de aldri hatt mer snø siden tidlig på nittitallet, så det er mye sånn “skremme folk til å kjøpe ditt og datt” det er jeg enig i.klimakvoter er jo i og for seg greit det, mye av pengene går til bra tiltak, det er bare forutsetningen for å kjøpe jeg mener blir feil, eller grunnen de oppgir. Flyet har ikke mindre CO2 ved å kjøpe en klimakvote for turen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 6:56 pm
#24
Flyet i seg selv forurenser vel like mye,men tanken er vel at disse “kvotepengene” skal gå til å minske utslippene en annen plass.Nå er det jo nokså diffust hvem som faktisk får pengene og hva de går til slags tiltak?Jeg tror nok mange ser sitt snitt til å gjøre seg fete på vår felles dårlige samvittighet uten at klimaet blir noe bedre.Mye av det er nok juks og bedrag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 7:48 pm
Det er idiotisk! Og det er på tide å innse at denne regjeringen legger opp til å bruke milliarder på milliarder på såkalte “miljøtiltak” som de innerst inne vet er totalt nyttesløse.
Kina (med 1,3 milliarder mennesker)har uttalt at de i årene som kommer vil øke sine utslipp dramatisk!
India, med 1,1 milliarder mennesker, har sagt noe lignende. Jeg tror ikke vi vil se vesentlige forbedringer i Brazil og/eller Indonesia hvor skogbrenning legger nasjoner i tåke i deler av året.
Da hjelper det ikke mye hva en liten “fjerte-nasjon” på skarve 4 millioner mennesker gjør oppunder polarsirkelen.
Vi kan være et foregangsland på utvikling av teknologi som på sikt kan gjøre det mulig å iverksette effektiv rensing i disse landene, men dit er det stykke vei…
Samtidig er det viktig å merke seg at vi har en del viktige samfunnsopgaver her hjemme innen skole, helse, samferdsel hvor det kunne være svært nyttig å ha noen milliarder ekstra…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 8:05 pm
#26 Ja det er mangt som er idiotisk, Argus
) Du har jo mye rett. Og tenk hvis saltenergi kunne brukes overalt. Kina begynner jo å bli gode på teknologi innen miljø har jeg hørt, så det kan jo være de kommer først i mål, who knows.
Vi må satse på teknologi både hjemme og ute. få den på plass og eksporter. Avgifter og klimakvoter, vel, for den som vil kanskje…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 8:06 pm
#25 Det tror jeg også. Mange gode intensjoner, og klimakvotene gjør jo noe, men etter min mening går det mest til bistand – og det er jo greit, men da får de kalle det det også. det er mitt poeng.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 10:03 pm
Hva synes du om dette forresten?http://www.vgb.no/195...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 24th 2007 at 11:14 pm
#29 skal se på den – kom akkurat hjem fra kino
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 12:09 am
Saltenergi er definitivt interessant. Alt som er miljøvennlig er forøvrig interessant da. Vindkraft måogså på banen i større grad enn nå. Klimaspørsmålet er forøvrig et problem som må være tverrpolitisk. Partiene må stå sammen, både høyre og venstresida. Det må til et historisk samarbeid for å redde klimaet!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 12:52 am
Ja dette sier de ikke mye om på TV! og ikke i nyhetene heller. Irriterende.
vi har jo hørt om vindkraft, men det blir jo aldri fokusert på det noe særlig, og iallefall ikke at Norge er verdens første i å forske på saltkraft!
Nå må ARK skjerpe seg og TV2 også, for ikke å snakke om propaganda-ministerene i regjeringen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 12:54 am
det jeg vil legge til er at jeg mener folket blir holdt for narr på en måte… så mye god informasjon blir holdt tilbake.
Det finnes ingen god grunn til å løpe og kjøpe klimakvotene til SV og Ap
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 11:16 am
#30
På Kino?Uten meg?Dårlig gjort hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 1:29 pm
Er jeg på galt innlegg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 3:12 pm
hmmmm.. “Osmose er det som skjer når en væske med høyt saltinnhold forflytter seg til et område med lavt saltinnhold og derved skaper overtykk” Hæ?
Osmose er vel om trent det motsatte. Veske som som går fra veske med lavt saltinnhold igjennom en semipermiabel membran og utligner forskjellen i det osmotiske trykket.
Når du tar opp høytblodtrykk grunnet salt inntak så igjen. HÆ??? Når du spiser mye salt så trekkes mer veske inn i blodårene. Øker trykket. Når du blir tørst grunnet salt og drikker, så øker du vesken i kroppen og øker trykket. Sorry men kroppen har ikke så god regulering for høyt saltinntak.
Videre så viser det seg jo at du burde prise sosialistene for de høye avgiftene slik at du får den gratis helsetjenesten du trenger når du står der med høyt blodtrykk.
Eller så er jeg helt enig med at det er viktigere å finne fornybar og ikke forurensende energi i stede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 5:14 pm
#36 Det er det samme, Trist_1
) Altså om det er saltvannet som søker ferskvann eller ferskvann som går mot saltvann. De møtes og osmose oppstår – overtrykk, og energien tas ut derfra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 5:15 pm
Er jo ikke det samme.
Må lære litt og vet du.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 5:16 pm
pluss at om det ikke er en konstruksjon som gjør ting annerledes så utlignes trykket. Ikke bygger opp noe trykk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 5:18 pm
#36 var litt rask nå jeg… Alstå, salt binder vann, mye salt i kroppen fører til, som du sier, mer væskedannelse, ja. I ekstreme tilfeller fører det til ymse ødem også, selv om ødem kan ha ndre årsaker i tillegg.
Osmosen, altså saltvanns-pumpen – som regulerer blodtrykket, foregår i kroppens celler – dvs i cellemembranen – ved de halvtggjennomtrengelige cellemembranene.
Så til saltenergi – det hjelper ikke med avgifter da vet du
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 5:20 pm
#35
hehe Nei, morsom
)
)
Du er ikke det MorHubro, men kanskje du er noen fordommer mindre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 6:11 pm
#40 Det svaret der ga ingen mening. Øedemer kommer grunnet det høye blodtrykket. Det høye blodtrykket kan komme av salt. Mye salt i kroppen fører til at veske ikke blir skilt ut av kroppen. Igjennom nyrene der det skal. Osmosen er ingen saltvannspumpe. Det er ingen pumpe i det hele tatt. Det er bare naturen som alltid prøver å legge seg på lavest mulig energi nivå.
Og osmosen er nok en veldig liten del av blodtrykk reguleringen. Men regulering av blodtrykk er jeg for varm til å ramse opp.
Og så over til saltvanns energi. Hjelper mye med avgifter der, slik at det kan bygges ut kraftverk etter dette prinsippet og forskes mer på det. Og så folk i videregående kan lære hva osmose er
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 7:52 pm
Vel, staten Norge kunne vel gjort bilene billigere i Norge, så vi får bort de bilene som er 15år+++ gamle, så blir vi kvitt biler som er mer bensintørste enn nyere biler, samt også at de nyere bilene er sikrere (så får vi ned dødsfallene de hyler og skriker over)… Noe jeg tviler kommer å skje, av den enkle årsak at staten norge har penger investert i kollektivtrafikken
Høyhastighets tog til Trondheim, Bergen etc, skjer ikke, for da vil ruteflyene slite… For noe piss.
Just for the rekord: Jeg kjøper ikke CO2 grunnen til økt global oppvarming. Jeg tror heller på solteorien, som etter min mening stemmer, og noe al gore ikke har med i sine statistikker
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 8:12 pm
#43 Jo Al Gore forviser denne teorien slik som så mange andre forskere. Bare et enkelt spørsmål Fhump. Hva er din grunn til å være en ekspert på dette området? Siden du motsier så og si en samlet forskerstand.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 8:23 pm
#44
Kanskje fordi de som jobber for at global oppvarmin er en privat lobbyfirma som er ansatt av firmaer som produserer “grønn” teknologi…
Nei si det du
Samt at sola har skylda (solkalenderen), og CO2 bare er et pekepinn på solas variasjon i varme
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 10:28 pm
#44 En samlet forskerstand, altså en stor gruppe forskere som er enig, sier at den lille biten menneskene forurenser med av utslipp i sin økning av utslippene (3 % eller mindre av totalen) er ødeleggende. det er jo for så vidte en grei ledesnor det. Men det er jo tiltakene man ikke enes om!
Dessuten er det mange forskere som faktisk ikke blir hørt i denne politiske korrekte forskerverden innen miljø og klima, de har faktisk noe å bidra med de også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 11:05 pm
#46/45 Det er faktisk ikke en gjeng med seriøse forskere som ikke blir hørt. Det er en derimot en heug med private lobbyfrimaer som jobber for at man skal tro at solen og ikke CO” er skylden. Blant annet. Det er dessverre bare en løsning. Kutte utslippene og håpe på det beste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 25th 2007 at 11:11 pm
#47 joda, det er konsensus som råder. Det vil ikke si at de fleste forskere ikke er enig i at man må kutte i CO2-utslipp, metan-utslipp med mer, det er tiltakene som man ikke enes om egentlig.
Noen forskere, like seriøse og med gode argumenter, forskning og dokumentasjon, kan dokumentere at vi går en kaldere tid i møte – hvis vi ikke stopper økningen i partikkel-utslippene. når det er sagt så bør man ikke fjerne partikkel-utslippene fullstendig hvis man samtidig reduserer CO2-utslippene kraftig, for da blir det vanvittig varmt.
Sydpolen har minus 63 grader eller deromkring, det er faktisk lenge til den smelter, så Al Gore er en… forretningsmann
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:05 am
Pah…Om et par tre tiår har vi så lite olje og kull at debatten blir uinterressant..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:09 am
#49 Nei, vi har ikke det – vi har funnet olje- og gassfelt i overskuelig fremtid, og mer kommer sikkert til å bli funnet.
Spørsmålet i disse grønne miljøtider er jo hva pokker man skal kunne bruke det til?
Hadde vi ikke hatt oljen, så hadde Norge vært tapetsert med biodisel-pumper for lenge siden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:11 am
Det beste miljø-tiltaket India kan sette i verk forresten, er jo å gjøre kuene ikke-hellige.
Det hjelper ikke at jeg spiser en biff mindre i Norge slik som Naturforbundet foreslår…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:40 am
#48. Det er IKKE mange seriøse forskere som mener at vi går en kaldere tid i møte. Så og si alle forskerne mener det samme. Og ta å se Al Gore sin film. Han forklarer ting litt vel bedre enn meg. Det er ikke noen myte og Al Gore er IKKE en forretningsmann. Men det er nå (om vi er heldige) vi kan gjøre noe med det. Og kun nå. Snart er det for sent. Da finnes det ingen vei til bake.
I Norge er Al Gore kjent som han som egentlig ble president i USA men som ble kuppet av Bush.
I USA er han kjent som en av de største miljøforkjemperne. Dette er ikke noe han begynte med etter valget, men da var han mer kjent.
Ellers så kommer du med enda et bevis igjen på at vi trenger mer til det offentlige slik at skolene i Norge blir bedre. Jeg vet ikke temperaturen sydpolen nå. Men det smelter og vann der uansett hvor kaldt det er på toppen.
SE FILMEN TIL AL GORE!
#51 Hvordan vil det hjelpe? og hvordan skal du få det til? Like lett å få kristne til å innrømme at Jesus ikke er Guds sønn og Muslimer til å innrømme at Muhammed kun var en vanlig mann og kan tegnes så mye man vil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:45 am
#52 Hvordan vil jeg hjelpe? Teknologi! Les innlegget mitt her, så ser du hva jeg mener.
Ellers så sorterer jeg papirsøppelet for seg, sykler litt innimellom, tar trikken, spaserer – og jeg har jaggu begynt å slå av lyset når jeg går ut døren også.
)
Men ikke faen om jeg kjøper klimakvoter.
) og han bryr seg sikkert om miljøet også, på sin måte.
Og Al Gore er en forretningsmann, men jeg sier ikke at han ikke er flink, for det er han jo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:46 am
Ja, gjett om jeg gjør!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:50 am
#54 Det gjør du, Argus! Hva da forresten?
) kjøper klimakvoter?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:51 am
aha, slapper helt av, tror jeg du mente. Bra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:04 pm
#53 Jeg har lest innlegget ditt. Det vet du jo etter så mye som jeg har kommentert det. (så nå at du enda ikke har tatt å rettet feilen om osmose.
Leste linken din nå og så at illustrert vitenskap må ta litt skyld. De skriver om kompliserte ting så forenklet at det blir nesten feil.
Jeg lurte ikke på hva DU gjør. Men hvordan å gjøre kuene i India ikke hellige skal hjelpe.
Og igjen kjenner du noe til Al Gore? Vet du noe om han? Han har dedikert sitt liv til miljøkamp. Men selvfølgelig tjener han og penger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:06 pm
#56 At folk slapper av på dette emnet er virkelig hoderystende.
#54 om du virkelig slapper helt av om dette emnet Argus så syntes jeg du virker mindre reflektert enn jeg trodde og ikke i stand til å bry deg om de neste generasjoner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:29 pm
#57 Nå må du bremse litt, Trist_1. Det er ikke feil det som jeg skriver. du må bare på et eller annet vis misforstå, jeg kan ikke skjønne annet. Det kan utfris kjemiske energi som frigis når ferskvann blander seg med saltvann. Om det er ferskvannet som søker saltvann, eller saltvann som søker ferskvann er faktisk blendende likegyldig, overtrykket oppstår ved osmosen.
Til din orientering så er det snakk om ioner, og ioner er ladede atomer som har skaffet seg eller mistet et elektron. Så enkelt er det egentlig.
Det skjer i svetteprosessen vår også. Svetter du mye, blir du tørst, det sier seg selv hvorfor. Da blir det igjen for mye salt i kroppen i forhold til væskemengde, og man må fylle på for å utligne over/undertrykk i osmosen – ubalanse i de elektroniske ladede positive/negative ioner.
Det er bare å gå inn på Statkraft sin ehjemmeside å lese mer om det der også, (da om saltenergi ikke om kroppens biologi, fysiologi og anatomi)
Vi snakker om et elveutløp for eksempel, der ferskvann møter saltvann. Men man kan også bygge dette kunstig, og holde ferskvann og saltvann fra hverandre, for så å føre de sammen og få overtrykk – og da er det ikke nødvendigvis ferskvann som føres mot saltvann, men omvendt, og det er likegyldig hvilken, det er MØTET som teller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:32 pm
Når det er sagt, så har jeg ikke sett filmen til Al Gore… jeg bruker å sky propaganda så langt det lar seg gjøre
) Det er ikke sat at jeg ikke skal se den heller, ser den sikkert en dag…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:40 pm
#58 Du misforstår igjen, Trist_1, med hva jeg mener med å slappe av på dette området. Jeg mener ikke likegyldighet, og det tror jeg ikke Argus gjør heller, men det er bra at en gammel mann slapper av..
Hadde jeg vært likegyldig ved å slappe av slik du tror, så hadde jeg vel ikke engang brukt energi til å taste dette innlegget. Jeg heier på miljøet, på miljøvennlig teknologi, og mener det er det som redder” verden, ikke avgifter og tilbakeholden informasjon av myndigheter – mens de priser propagandafilmer og sprer frykt i folket om jordens nær forestående undergang. Det er forskning som gjelder, og ny teknologi.
Hvis du tror verden har 5 år igjen, så løp og kjøp klimakvoter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:50 pm
For å spikre det inn, Trist_1:
Osmose er en vitenskapelig betegnelse brukt for å beskrive en bevegelse av partikler gjennom en cellemembran fra en lavere konsentrasjon til en høyere konsentrasjon.
Overtrykket som oppstår, når det er ubalanse i ladningen til atomene her, så er det slik undertrykk er tiltrekkende, om jeg kan bruke det ordet.
Grunnen til at et fly flyr for eksempel, er ikke motoren. Det er fordi det skapes undertrykk over flyet, og at det derfor suges mot undertrykket og derved holder seg oppe…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 12:59 pm
#61/62 Jeg skjønner ikke hvorfor du blir så sint på meg. Jeg har jo gang på gang i dette innlegget sagt meg enig med deg.
Men må le rått når du skal forklare meg osmose (unnskyld ikke meningen å le av deg, det mener jeg oppriktig) Osmose er en av grunnen til at liv kan oppstå. Og siden jeg nå har studert biologi og medisin i en del år nå så kjenner jeg osmose prinsippet ganske godt. Personlig liker jeg å bli gjort oppmerksom på at jeg skriver feil i innleggene mine slik at jeg kan rette det opp. Og siden du forklarte osmose helt motsatt av hva det er så ville jeg si i fra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:05 pm
#63 Jeg er ikke sint, da må du føle det fordi du vet at jeg egentlig burde ha grunn til det?
)
)
Men ærlig talt, jeg har også studert anatomi, fysiologi etc, du bare krangler om en omvendt forklaring… jeg mener det er du som har den omvendte forklaringen, da
Bra du er enig, uansett.
Kan vi enes om dette begrepet da:
Osmose – å beskrive en bevegelse av partikler gjennom en cellemembran fra en lavere konsentrasjon til en høyere konsentrasjon.
?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:08 pm
Det betyr at når ferskvann møter saltvann (uansett om du fysisk fører saltvannet mot ferskvannet, eller omvendt)så oppstår det overtrykk, fordi saltkonsentrasjonen i ferskvannet er lavere enn saltkonsentrasjonen i saltvannet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:09 pm
Verden skal ikke reddes, det er meningen at den skal gå under, og det er ikke på grunn av miljøet og alt dette tullet.. så jeg frykter intet, slapper helt av og nyter livet!!
Angel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:12 pm
#66 hvor kommer gud inn i bildet her da, angel? Fordi det står i bibelen at dommedag kommer?
akkurat – vel, da er det bare å gi faen i miljøet da, spy ut co2 så mye man kan, for da kommer jesus tilbake fortere og dommedagen blir fremskyndet?
… eller
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:22 pm
Trist_1 – jeg er enig med deg at artikkelen i Illustrert Vitenskap som jeg henviser til er vinklet” feil, om man skal si det på den måten. Men de tar ikke direkte feil, for de snakker om “forflytning” av saltvann mot ferskvann – og jeg tror de henviser til laboriatorprosjektet. Det er i selve møtet overtrykket kan brukes til energi, men- det er altså den lavere konsentrasjonen som SØKER mot høyere konsentrasjon, så sånn sett kan kilden misforstås, hvis man tenker mikroskopisk”, og med det har du rett. Eller vi har rett.
kanskje jeg må poste en e-mail til dem, til journalisten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:26 pm
Det er noe som heter omvendt osmose også, det er kanskje det han har ment…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 1:35 pm
Nå har jeg gjort det litt mer forståelig i innlegget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 2:46 pm
Omvendt osmose snakkes det ikke om. Men du har skrevet: “Osmose er det som skjer når en væske med høyt saltinnhold forflytter seg til et område med lavt saltinnhold og derved skaper overtykk.”
Det skal være motsatt: “Osmose er når veske forflyttes igjennom en semipermeabel membran. Fra et området med lav salt konsentrasjon (lite salt) til området med høy salt konsentrasjon (høyt salt innhold)”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 2:48 pm
Wikipedia sa det så fint med bilder og greier:
http://no.wikipedia.o...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 2:54 pm
#72 ja, akkurat.
Så var det salt-energi
) Ferskvann møter saltvann og vi får kraft som kan dekke 20 % av Norges energibehov i fremtiden – og sikkert ikke lenge til…. forhåpentlgivis
Det kommer gjerne an på hvor mange rumpetroll Naturvernforbundene vil verne i elveosen i stedet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 4:22 pm
Når naturvernere og dyrevernere hindrer både vannkraft, vindkraft, bølgekraft og kanskje saltkraft-utbygginger, så er de derfor de største miljøsvinene vi har i samfunnet, egentlig…
Og det er nettopp de som selger klimakvoter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 5:34 pm
Hvorfor marmer regjeringen så utrolig mye om kjøp av klimakvoter – det er forsvinnende lite vi har hørt fra dem om miljøvennlig teknologi, og det er… ufattelig etter min mening. De verste populister sitter i regjeringskontorene idag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 6:15 pm
#71 Det er jo det jeg sier. “Når en væske forflyttes”, …søker og møte etc etc fra lav til høy konsentrasjon. Og det er det det dreier seg om, så kan man jo også spytte inn, “via en halvgjennomtrengelig cellemembran” selvsagt, men det gjør jo det ikke mindre riktig selv om man ikke nevner cellemembranen. Selv om jeg til og med har gjort det
)
På saltkraftlaberatoriet så kan de manipulere med denne osmosen, det skjønner du vel. De kan holde tilbake fersk- og saltvann, holde de frahverandre, øke konsentrasjonen hos ene part og derved skape mer overtrykk etc, og de driver helt sikkert med både osmose og omvendt osmose. De forsker, så… hva tror du?
Spør de
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:08 pm
Og Jens spør EU om Norge kan få kjøpe så mye kvoter de ønsker, for å gjøre Afrika mer miljøvennlig…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:19 pm
#76 Du skriver fra høy til lav konsentrasjon i innlegget ditt. DET ER FEIL. Når du sprer informasjon (som jeg syntes er flott spesielt om et så viktig emne). Membranen er like nødvendig som konsentrasjons forskjellen. Ingen membran ingen osmose.
Omvendt osmose koster energi så det forsker de nok ikke på der.
Jeg syntes det er utrolig flott at du engasjerer deg i noe så viktig som dette. Men da det er en gjeng med tullinger der ute som tror globaloppvarming er en bløff så er det viktig at de som skriver om det ikke skriver feil.
Derfor ber jeg deg igjen rette 2. og 3. linje i fjerde avsnitt i innlegget ditt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:20 pm
Vi bruker 16 milliarder til det allerede, Jens, via bistansbudsjettet! slutt å lure folk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:34 pm
#78 fra høy til lav er omvendt osmose!, og det er jo klart de forsker på det også! “de forsker ikke på det siden det er dyrt” sier du? Har du spurt dem på Sunndalsøra?
til orientering, forskning er dyrt.
Det er ikke feil, både osmose og omvendt osmose er beskrevet korrekt fra min side. Og jeg synes jeg har brukt teskjeen også…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:49 pm
“Osmose er det som skjer når en væske med høyt saltinnhold forflytter seg til et område med lavt saltinnhold” skriver du… Ikke omvendt ikke noe annet, du har jo ikke engang nevnt ordet OMVENDT OSMOSE. Det står feil. Jeg ville jo bare hjelpe deg. Jeg syntes du skrev et bra innlegg og ville hjelpe. Men det er jo tydeligvis ikke vits.
Omvendt osmose lager ikke energi, men bruker energi for å lage ferskvann. Ergo der de forsker på saltenergi så forsker de ikke på omvendt osmose. Det er to forskjellige ting til helt forskjellige formål. Men ja forankret i samme prinsipp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:51 pm
#81 Greit at du skjønner prinsippet iallefall, …puh
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:52 pm
i #64 skriver du det nesten nydelig, med unntak av at partiklene står stille. og vanne for flytter seg.
Anatomi har jo utrolig lite med dette å gjøre og jeg lurer på hvor du har studert fysiologi og hvilken fag etc er. For beklager frøken. Jeg tar ikke feil her. Mange steder kan jeg ta feil. Men ikke her.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 8:52 pm
Her kan både du, Trist_1 – og andre lese om saltkraft:
http://www.statkraft….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 9:02 pm
#84 de sier jo det samme som meg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 9:31 pm
#85 Ja, godt. Det samme som meg også
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 9:43 pm
Det var veldig mye riktig her etter mitt skjønn. Jeg liker også ideen på at forskning og utvikling, og er skuffet over satsingen på forskning generelt og denne klimameldingen som George Bush ikke ville hatt noe problemer med å innfri – bortsett fra at USAs nåværende regjering ikke vil betale for klimakvoter. For ærlig talt vet jeg ikke om Norge egentlig forplikter seg kutt i denne meldingen. Mer satsing på alternativ energi er velinvesterte penger. Det er nå vi trenger det aller mest.
Saltkraft har jeg faktisk aldri lest om før, men osmose er velkjent.
Jeg skjønner ikke standpunktet om at du aldri vil kjøpe klimabillett på flyet, men jeg har ikke gjort det selv til opplysning.
Grønne avgifter kunne vært organisert bedre. De kunne vært noe mindre, og likevel mer effektive. Det minner meg om rot. Det er liten vits å heve avgiftene på drivstoff om man ikke har et alternativ.
Jeg synes miljøvernere generelt er religiøse og urealistiske. Men jeg vil ikke gi dem skylda for noe regjering og Storting har makt over.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 10:13 pm
#86. Nei de sier fortsatt at Osmose er det motsatte av hva du sier. I forhold til konsentrasjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 10:18 pm
men hvor har du lært om anatomi og fysiologi?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 10:37 pm
Trist_1 …kjøp nye briller, eller .. et eller annet. Hva kan jeg si når jeg allerede har sagt det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 10:42 pm
#87 Takk for en fornuftig kommentar, nalleballe. Stort sett enig med det du sier.
(Når det er sagt så synes jeg at det er rart å blande Bush inn i dette også, men jeg har skjønt at mange ser sitt snitt i å bake inn en negativ kommentar om Bush eller USA _uansett_ hva temaet er
) Merkelig.
Jeg kjenner ikke USAs klimateknologiforskning godt nok til å uttale meg, men jeg kan iallefall fortelle at de har funnet opp CO2-støvsugeren! men det hører vi gjerne ikke mye om mens de kjemper for frigjøring av land som har ropt om hjelp…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 10:43 pm
Trist_1 – nå har jeg satt inn illustrasjoner til deg på innlegget
))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 10:51 pm
Bellona, de er flinke synes jeg, bare for å få sagt det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:29 pm
jaja. Hva skal jeg si. Det står jo fortsatt feil… Men nå gidder jeg ikke å bry meg mer. Ps du kan ikke gå rundt å si at du har lært fysiologi når du ikke kan skriv (ikke i komentarenen men i innlegget) riktig hva osmose er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:32 pm
#94 Jeg tror det går enkelt frem hva osmose er hva gjelder saltkraft, i innlegget, Trist_1.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:41 pm
Nei fordi du skriver at det går fra høy salt kons. til lav salt kons. som er FEIL FEIL FEIL FEIL FEIL !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:49 pm
#45 mye sant i det, fhump.
Solen blir jo stadig mindre og mindre
og med økende CO2 + partikkelutslipp går vi skikkelig kalde tider i møte! brrr
Det er en god grunn til å minske utslippene, slik at vi ikke skal få en ny ISTID
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 26th 2007 at 11:57 pm
#96, ja, og det er den omvendte, – saltvannsteknologien “holder” saltvannet adskilt fra ferskvann – og omvendt, for å oppnå det man kaller saltenergi. Saltvnnet og ferskvannet har veldig lyst å møtes, og blande seg, derfor oppstår det overtrykk: Man kan altså pumpe saltvannet til ferskvannet også, som er omvendt, da blir det høy konst. til lav, og trykket oppstår likevel… er noe feil, så er det feil i kilden til Ill. vit., men det har vi allerede snakket om, Trist_1. opptil flere ganger. Når det er sagt, så er det hovedsaklig ferskvann som søker til saltvann, men blir holdt tilbake, gjennom en kunstig membran, slik at overtrykket oppstår og energi kan tas ut… bla bla bla.. Hallo, take a pill and chill Trist_1. Jeg har hørt hva du sier, og prøvd å forklare innlegget enklere. Nå står det slik det står.
Jeg stoler ikke på at du kan si hva de ikke forsker på på Sunndalsøra, nemlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:06 am
#97
Istid schmistid… Jeg er ikke direkte bekymret… Kanskje endelig saharaørkenen stabiliserer seg og blir frodig land igjen? Kanskje gode gamle egypt blir vakkert igjen?
Naturen svinger, og det har forskerne bevist tusen ganger, og den fordømte isbjørnen har overlevd.
Så, hva er løsningen da? Dyrere bensin, klimakvoter og annet piss… Smell opp atomkraftverk mener nå jeg. Senk prisene på diesel. Tving bilfabrikantene til å kjappe seg med miljøvennligere biler. Få bort den tøvete resirkuleringsordningen (bortsett fra resirkulering), og heller få industrien på å satse på bionedbrytbar forpakning. Men, hey, detta koster jo penger, noen “visse” lobbyister tjener mye peng på.
Men, så har vi jo de fordømte “grønne” folka, som tydligvis har så vanvittig mye å si om atomkraft. Det har vært 2 alvorlige ulykker. Tsjernobyl og en i USA på 1970-tallet (hvis jeg husker riktig). Alt pga menneskelig feil, på rad… Dagens kraftverk er vanvittig sikre, latterlig sikre, og så lenge vi ikke ansetter innavlede rednecks bak kontrollene, går det vanvittig bra. Og by the way, selv om dette høres sjukt ut, så må det ulykker til for at sikkerheten skal bedres betraktelig.
Hva får egentlig en “grønn” person til å holde kjeft og slutte med fiselukt sniffinga? Hvis hele verden går i hampklær, er vegeterianere, har sex med dyr (alle dyr er frie) og dør av sjukdom?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:11 am
#97
(Bortsett fra resirkulering AV ALUMINUM)… Den datt ut i setningen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:15 am
#99 Nettopp. Du er fornuftig, fhump.
Jeg synes også det er fornuftig med atomkraftverk, iallefall så lenge vi skal ta vare på etpar larver, noen halmstrå og tre fuglereir AKKURAT på det stedet man har planer op å bygge et lite kraftverk av fornybar energi. Thorium er ganske interessant, men hvor blir det av opp i alle klimakvotene?
Atomkraftverk er miljøvennlig, noe annet er bare tull, når vi vet at den energien du får ut av et tonn uran tilsvarer mer enn to millioner ganger den energien du får ut av et tonn kull – og avfallet er en 20-milliondel av avfallet som lages av et tonn kull. (Sjekk med Royal Academy of Engineering i Storbritannia: de baserer seg ikke på fordommer, men på harde fakta.) -leste jeg for ikke lenge siden.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:19 am
#100 hehe
) tenkte du mente all lure-sorteringen vi blir pålagt til resirkuleringen, der alt havner i samme binge uansett, unntatt papiret da, og glass. Altså få bort “resirkuleringen”, unntatt resirkuleringen
) men point taken. Alluminium. Det brukes oppigjen til alluminium vil jeg tro…? eller kan det resirkuleres til noe annet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:24 am
Jeg er ikke direkte bekymret jeg heller, det eneste jeg føler bekymring for er at forskningen får fattige kår.. og at prosjekter ikke blir satt ut i livet på grunn av… ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:29 am
#101
Ja, men sånn er det. Idioter som ødelegger folks kredibilitet
Du kan spørre deg selv hvorfor staten norge ikke vil bygge høyhastighets jernbane mellom alle storbyene i Norge? “Det vil ødelegge naturen mer og samt gjøre at innenriks fly sliter økonomisk”… Det gir jeg vel faen i. Jeg hater å fly. Synes det er primitivt. SUGER. Jeg vil heller ta et høyhastighetstog mellom tettstedene enn å fly, men da tjener ikke flyselskapene penger, og de er jo tross alt IKKE miljøverstinger (heh!)… Så, da er løsningen klimakvoter… WTF, det kan de gi så langt faen i. Jeg driter i “penger løser problemet” pisset. Stoler ikke på staten, og ihvertfall ikke når det gjelder penger.
Argh, blir så forbanna over de “grønne”drittsekkene og kapitalistene som betaler de for retard remarks.
Og hvorfor i helvete er liksom Norge labeled som en “miljøversting”? Ta en titt på USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike etc… De har 100% tilsota områder, og her i Norge, WOW, vi har fortsatt trær som trives ved veibanen
Hvis meg et bilde i Norge der naturen er FUCKED, så skal jeg vurdere miljøversting.
Det er jo også det faktum at CO2 utslippene øker i forbindelse med menneskers kjøpestyrke i verden. Vi vil til en viss tid ligge på rundt det samme i kjøpestyrke, så det at kina øker betraktelig, tilsier bare til meg at USA vil synke betraktelig, så stabilisere seg. Koster penger å produsere produkter, og hvis ingen kjøper dem, taper man penger. Ganske enkelt.
Så, dere grønne mappehippier: Gå løs på kjøpestyrken til folket i verden istedet, så slipper dere å tvinge oss til å kjøpe klimakvoter og annet bullshit!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:30 am
#103
Får at grønn vitenskap skal få penger, skal norge faen meg samtidig satse på litt reell stamcelleforskning…
Forskningen ja… Må jo huske at forskningen er en religiøs uting
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:34 am
#105 – hva mener du med et, for eller imot stamcelleforskning?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:35 am
#106
klart FOR. Det er fremtiden, enten det eller nanoteknologi, men de religiøse finner sikkert en grunn for at det også skal gå til helvete…
Stamcelleforskning er TINGEN
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:41 am
#107, det var da enda godt!
Klart vi må satse på stamcelleforskning, Gud er heller inget argument i den saken!
vi er såpass langt tråkket inn i dataalderen, at vi har ikke behov for å sitte med en gryte og koke ut blandinger for å finne opp noe som allerede er oppfunnet. Vi kommer ikke videre uten nye forskningsmetoder.
Vi fant opp peniccillinen, som reddet mange mange mennesker. Selv DA var peniccillinen satans verk! Og gud forby så djevels og sellektivt det var! hvorfor skulle noen redde livet, når andre ikke etc og- selvsagt det viktigste – det var ikke fra gud!
Nå har vi faktisk kommet så langt og kommet så kort, at vi kan og bør finne opp medisiner for sykdommer som vi ikke kan helbrede idag, slik som MS, Parkinson etc og stamcelleforskning kan finne kurer for dette.
Det er ikke snakk om å lage overmennesker og velge ut de svake.. propaganda fra religiøst hold!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:45 am
Vi får FOGA inn på denne saken også. Gud skal ikke blandes med medisin har jeg hørt. eller med politikk, eller med nanoteknologi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:49 am
#109
Jeg er faktisk VELDIG interessert å nekte religiøse individer medisin, av den enkle grunn at deres GUD har VALGT at de skal dø ;D
Fy, nå er jeg ond her! Priset være vitenskapen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:50 am
# 55
Du mener at jeg betaler en frivillig kontingent til f.eks. Steinar Lem og hans følgesvenner?
NO WAY!!!
Han har vel ikke benyttet en krone fra salget til å gjøre noe som renser noe som helst? Det emste går til lønninger og trykking av brosjyremateriell!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:59 am
#111 DET har du sansyligvis helt rett i, Argus, – men det må nevnes at etpar vinduer på en skole er tettet i et av de tidligere sovjetstatene, slik at de ikke skal fryse, eller at varmen skal fyke ut vinduet – dette i mens det samme landet bruker pengene på andre ting, for Norges veldedighet er overdådig og velkjent, godtroende og snill, ja, klart vi kjøper klimakvoter, selv om flyturen ikke slipper ut mindre. Kan de ikke kalle det bistand i stedet? for det er jo det det er! Og vi bruker 16 milliarder kroner av skattepengene allerede på slike bistandsprosjekt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:04 am
Hva heter han bergenseren som er miljøaktivist nå igjen…? so alltid går i en litt små-hullete skjorte og har bart og later til å ha et raddis-fattig image på TV… husker ikke navnet, men i så fall: Han har et gedigent hus i flere etasjer, med utendørs svømmebasseng og en tomt på flere mål og etpar brukbare store biler…
) hehe. Ikke at jeg synes det er galt med basseng, stort fint hus, trippel garasje, båtplass ved huset ogs sånt, bevares, flott det, men… jeg kster ikke penger på propaganda fordi slike skal fremstå med et falskt image og tjene rått på å spre frykt om jordens undergang, når så ikke er tilfelle.
snakk om bra brosjyrer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:06 am
Og klart at Al Gore vil tjene penger, det er jo helt normalt, og det må han jo få lov til. Det er typisk markedsføring å spre fykt for så å tjene på det. Saueflokken bræker til utsalgene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:19 am
Klimakvotehandel synes jeg er bedre, stat til stat, at vi kjøper kvoter for så å hjelpe å rense kullkraftverk i Kina etc, men det er ikke det samme som klimakvoter jeg sikter til i innlegget…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:56 am
Og hvorfor har vi ikke bølgekraft-annlegg utenfor Stadt allerede?
Det eneste jeg har hørt om prosjekter der er en “sjø-tunnell” for skip, slik at de skal slippe alle bølgene når de passerer Stadt. Det er Venstre på Stortinget som higer detter det.
Stadt er genialt for bølgekraft. Alltid vind og alltid stor sjø, og alltid bølger… et mareritt å passere ved flytende element…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:15 am
#116
Get it?
Sist jeg leste om bølgekraft, var det fortsatt relativt eksperimentelt, samt kan bare bygges ut der det er kraftig strøm eller bølger
Hva slags garanti har jeg for at det jeg betaler faktisk går til rensing av kullkraftverk? Hvorfor skal jeg betale for at kullkraftverk skal putte inn rensing? Det får de faen meg gjøre selv. Man får gjøre det påbudt. Dust at jeg skal betale for det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:25 am
#117 Det ER kraftige bølger, strøm og vind og jævelskap utenfor Stadt – faktisk konstant.
Det med kullkraftverk, ja, du sier noe som egentlig går inn i rettferdighets-beinmargen… Kina burde kunne klare å utvikle noen form for rensning selv… På den andre side er vi bundet til Kyoto-avtalen, så det er bare å bla opp for de stedene det er verst…? Men da gidder de iallefall ikke å gjøre noe selv, når milliard-staten Norge betaler likevel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:26 am
#118
Nå snurrer jeg en dokumentar om Westboro Baptist Church… DET er en fundamentalist SEKT det
Det er jo det jeg mener!!! Hvorfor skal andre folk betale? Bare sett inn handelsembargo og tving de til å betale
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:37 am
#199 vi kunne hatt bølgekraft utenfor Stadt for lengst! men det har heller blitt et prosjekt under utderding, om å få “skips-tunnell” der i stedet, slika tskipene skal slippe bølgene… når de farter forbi… Det er jo helt klart plass til begge deler. Men Norge liker best utredninger, og konsulentrapporter som blir lagt i en skuff.
- Ta med deg sekten til FOGA, tell me…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:49 am
#120
Ganske kul dokumentar… Han har funnet ut at sekten har driti seg ut (fått et barn utenfor ekteskap)…
Bare å stresse i orden et møte det, så trapper jeg opp, så lenge det vanker ihvertfall 1 øl i tappen ;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:53 am
#121 Klaart det. Har du noe kontakt med sjalle? Når han ikke reagerer, så finner jeg en annen. domene er klart, og blir registrert om to dager, og er allerede betalt. Og da skulle vel det web-hotell-greiene være i orden også? %-) -Vel, jeg skjønner jeg er utolmodig når jeg mener sjalle ikke reagerer kl 03 om natten
) … ser an i morgen med sjalle.
Hvilke farger skal vi ha da?
Jeg kunne tenke meg noen upolitiske pfagerg. frag … upolitiske farger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:58 am
#122
Upolitiske farger? Litt av en setningen, samt fancy skriblefeil. Deilig med litt natthumor.
hmmm… Noe vanvittig lyseblått? Spørs helt på skillsa til Sjallings. Aner ikke hvor god han er, men det eneste hjemmeside greiene jeg har mekka, var på ungdomsskolen for 8år siden
Husker nada liggende igjen.
Kan være noen bilder av smilende individer, men vær forsiktig med symbolbruk bare
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:10 am
Jeg tenkte også på vanvittig lyseblått med det første… men, jeg fant opp kruttet i stedet
) upolitisk må det være. Har skrevet profetien på innlegget til FOGA. Tror du er enig. Vin, jesus-assosiasjoner
) hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:12 am
#124
Alkohol er digg… Har en pause etter en heidundrades grillfest på lørdag… Våknet klokka 13 på søndag, fortsatt dritings
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:15 am
#125 jøøøy, stakkars…
Jeg må på paint-ball og fest på torsdaag, gruer meg til paintball, har aldri gjort det… og er veldig i tvil om jeg skal ha med sko-skift, siden det er festivitas etter paintball-kampen …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:17 am
#126
Paintball er morro… Og da mener jeg morro. Skyter alltid folk i hodet jeg, for de fleste har bare på seg ansiktsmaske, så da gjør det litt vondt. Må ikke kødde med Der Fhumperton!
Ta på deg noen joggesko. Du får nok mest sannsynlig låne en sånn “one size fits all” dress (sånn man har på gokart bane), så det er ikke noe stress. Forbered deg på å bli schwett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:26 am
Det vil si jeg mp ha med sko-skift, det er greit å vite
) thanks. Har bekymret meg i hele dag…
“problemet” er at enen laget skal ha en Babes-lag, uansett hvor dumt det høres ut. Men det fikk jeg ikke vite før etterpå jeg hadde sagt ja til å være med på sommeravslutninen til to firma, hvis jeg har vært konsulent for det ene. Og når jeg har det ene firmaet som kunde, så er det umulig å takke nei til sommeravslutingen…
Jeg kommer til å kreve menn på laget, når jeg møer op, og deretter gå å gjemme meg.
Paintball, er det ute i skogen, i det grønne, eller inne i en hall??? jeg aner ikke, men jeg har ikke lyst å sli skutt så det gjør vondt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:29 am
du verden jeg er dyslektisk nå…
) …ferie
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:34 am
#128
Samma ulla, så lenge du får skutt noen ;D
Varierer hvor paintball skjer. Kan skje på en innebane, utebane eller midt ute i skogen
Gjør absolutt ikke vondt… Husk, det er best å ha en løs dress, for da sprekker ikke kulene like lett, og da er du ikke “truffet”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 3:56 am
#130 Hah! det var viktig! takk. jeg skal ha den største dressen på meg i så fall… så det er slik at hvis ikke kulen sprekker, så teller det ikke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 8:32 am
En diskusjon om miljøvern leder til en diskusjon om paintball, party og Babes-lag. We are doomed!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 10:32 am
#132 hehe
) Ja, det kan du godt si, Jalla! Ble litt sent igår, ferie-laken-skrekk. Og jeg lurte på noe vedr. painball så jeg så mitt snitt til å spørre…
Hva synes du om Saltenergi da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 10:54 am
Jeg lurer på å begynne å selge grønne avgifter, røde avgifter (som blir noe dyrere enn de grønne) samt hvite.
Tror det kan bli inntektsgivende, pengene skal selvsagt brukes til å kjøpe klimakvoter
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 11:38 am
… litt av overskuddet skal brukes til det, mener jeg, men det skal ikke stå i brosjyren
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 12:53 pm
De satans klimakvotene… No fucking way, hosay (hvordan det enn staves på det ekle amerikanske språket).
Stoltenberg kan slikke meg i fiseringen, for makan til tafatte “miljø”politikere som de vi har nå, har jeg aldri sett maken til… Vent, jo, det har jeg… I USA, men de er jo bare idioter uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:00 pm
#136 Nei, nå må jeg arrestere deg, fhump!
Kina forurenser 8 (åtte) ganger mer enn USA. (eller var det omvendt? ble litt usikker) Anyhow, hvis man skal sammenligne USA med noen, så kan det umulig bli med Norge – da må det bli med EU! Og ja, jeg har inntrykk av at Eu er noe mer minjøbevvist enn USA, men det kan være feil.
At Stoltenberg er tafatt og bare skal ha klimakvoter (klimakvotehandel er greit synes jeg, stat til stat, men så kommer det inn det vi har snakket om tidligere, så man kan ikke lene seg på det kun) har du helt rett i! I tillegg skal han være miljøvennlig ved å stenge markagrens ai Oslo for utbygging og annet, slik at de som eier privat tomt i grensen, ikke får bruke den til noe.
USA har funnet opp CO2-stovsugeren
) hvor mange vet om det i denne venstrevridde taboide pressen i Norge?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:02 pm
Se på dette:
http://www.tu.no/natu...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:15 pm
Hva med å bruke noe av bistandsbudsjettet til å kjøpe CO2-støvsugere til India, kina og the rest?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:18 pm
klimakvotepengene til Jens og bjørnøy kan brukes til å kjøpe miljøvennlig teknologiutvinninger som finnes. Hvis de vil…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:27 pm
kanskje på tide vi begynner å høre litt på storebror over dammen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 1:35 pm
#414 Det skader iallefall ikke å gjøre det
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:27 pm
#137
Det blir nok til at staten eksproprierer eiendommen til de folka med tomt i markene
Ja, jeg synes stoltenberg er en stor douche. Klimakvoter løser ikke en dritt, og tilslutt ender det opp med at vi betaler for andres miljøløsninger, så de kan spare penger… Det er jo ikke helt riktig. Kina OG USA er noen reale eselpikksugere når det gjelder CO2. Begge er ille, ingen diskusjon om hvem som er verst, for det spiller ingen trille
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:33 pm
#143 CO2 pr innbygger, er jo ikke noe særlig forskjellig fra Norge og USA… India, Kina, ja hele Asia, det er jo de som er verst!
Har du sett på linken om CO2-støvsugeren? USA er jo en teknologisk miljøvinner! – Og du er propagadafisert, fhump!
)
I w i l l s a v e y o u!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:35 pm
Al Gore liker CO2-støvsugeren, hjelper det?
de norske ekspertene er nå livredde for at ALL CO2 skal bli borte hvis man tar den massivt i bruk… doink!
- hva med bare der det trengs?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:42 pm
#144
Jeg er ikke hjernevasket… Er bare oppgitt. Virker som om folk prøver å få oss til å være i praksis 0 CO2 i utslipp, noe som er umulig, siden vi fiser, puster og spiser dyr som utgir C02
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:45 pm
#146 CO2-utslipp er livsnødvendig og har alltid vært her, og hadde fortsatt å bli, selv om alle biler, båter, fly, fabrikker, mennesker hadde forduftet fra jordens overflate om ett minutt.
Ja, skjønner din oppgitthet. Null-utslipp, slik som det omtales, er egentlig en “ikke-økning i utslipp” …vil jeg tro
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:47 pm
Dør ikke trærne om de ikke får CO2?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 2:50 pm
Saltkraft-annleggene i elvemunningen kan tildekkes med torv, så er vel alle forøyd?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 6:12 pm
I denne boka finner en elite i USA ut at mennesket er jordens verste fiende. Overbefolkning, miljøkatastrofe. De bestemmer seg for å finne opp et virus som dreper alle mennesker. Minus en elite selvsagt…som får vaksine. Den er skikkelig tjukk, har ikke lest hele enda.
Slapp av folkens, dette som noen skrev over fra
en bok, vel det er akkurat det vår elite i verden
idag godt kunne tenkt seg å gjøre..
80 % reduskjon i folketallet ..
Men selvsagt vil ingen tro på det..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 6:22 pm
#150 Hvem, hva, hvor?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 8:30 pm
#147
Joda, træra dør, darling, hvis CO2 ikke er tilstede… MEN, det som er THE BIG KAHUNA innenfor CO2 som mat, er plankton og alger i havet… Dør disse ut, går livet i vannet til helvete
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 27th 2007 at 8:35 pm
#152 CO2 er viktig, ja…
) for all del ikke fjern alt sammen! det er jo umulig uansett, så..
Heldigvis vil ikke saltkraft-anlegg forringe verken det ene eller det andre
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:18 am
#150 Men du tror på det, mener du, Goldmanpeak?
Nå er det ikke akkurat USA som sprer rundt seg med miltbrann-bakterier…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 12:51 am
#147 Nei målet er en reduksjon i utslipp. Ta det med ro. CO2 lager jo alle dyr når de puster og planter om natten, for å ikke snakke om vulkaner, skogbranner osv. Så mangel på CO2 blir det aldri.
Men det er den store og unødvendige overproduksjonen vi driver med som ødelegger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 11:14 am
#155, ja, og denne store overproduskjonen” er på om lag 3 % av det totale CO2 utslippet.
..får 1 mrd flere mennesker på jorden, vil jo CO2-utslipper øke, og jeg vet ikke om akkurat det er så innmari farlig…
I såfall er det bare å sette opp noen flotte CO2-støvsugere der det trengs mest
)
Og selvsagt bruke saltvannskraft og annet i den bane
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 7:59 pm
# Maria
Grunnen til at jeg tar opp Bush er fordi at han sitter på landet med størst forskningsressurser, de dyktigste folkene i verden og har enorm innflytelse på resten av verden. Jeg er også uenig i politikken til republikanerne, som skaper en motsetning til at vi faktisk, akkurat som klimaverstingen USA (25 % av verden CO2-utslipp), ikke reduserer utslippene (men øker dem) i vårt land SELV om politikerne våre sier de gjør det motsatte. Det skal telle positivt at Bush vil gjøre USA mindre avhengige av olje og satser stort på at bilene skal bli mer effektive.
ANGÅENDE SALTKRAFT
Du har nok ikke funnet en revolusjonerende teknologi, men spennende lesestoff. Det bør forskes på å gjøre sol, vind og annen alternativ energi mange ganger effektivt. For det trengs penger. Statstøtten har forholdt seg veldig stabil siden 70-tallet. Det er vel en hovedgrunn til at vi ikke har bedre egnet teknologi i dag.
Problemet er at alternativ energi til fossile kilder (som er en slags høy konsentrasjon av solenergi), ikke genererer like mye eller mer energi til samme pris – dvs. genererer for lite energiutbytte.
Hvis du følger med, hevder talsmenn for EU, at statstøtte til CO2-rensing og lagring er den eneste måten å gjøre det på (få det lønnsomt). EU ønsker fremfor alt et fritt marked (dempet av at Sarkozy vant valget), og normalt er en slik statstøtte en subsidiering av egen industri (altså fy fy). “Ikke noe problem”, sier EU til et forslag som er midlertidig, og som kunne satt en stopper for Mongstad. “Dette blir det noe av.”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 28th 2007 at 8:27 pm
#157 Hvorfor sette en stopper for Mongstad når CO2-rensning er rett rundt hjørnet? Forskning er støttet både av stat og privat sektor, private sektor er store sponsorer til forskning.
Det er ikke jeg som har funnet opp kruttet hva gjelder satkraft og CO2-støvsugeren, men jeg formidler informasjon som jeg mener blir tiet ihjel i disse “løp og kjøp klimakvote”-tider.
Saltkraft kan dekke 20 % av Norges energibehov. Det er et faktum. At solenergi bør og kan gjøres mer effektiv, selvsagt, og gjerne det, selv om det ene ikke trenger å utelukke det andre. Synes ikke du sa noe spesielt om saltkraft i din kommentar, selv om du brukte store bokstaver…
Sarkozy ruler, by the way.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 29th 2007 at 3:27 am
… men at du har lært noe nytt, det tror jeg på…
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 30th 2007 at 10:17 pm
Genialt dette,Maria, inimellom all tilbakeholden infoen fra myndigheter og politikere… og kvoteselgere…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 1st 2007 at 10:14 pm
#160 Det er iallefalll greit å balansere bildet litt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 2nd 2007 at 12:37 pm
å kjøpe vannflaske-vann er mindre ressursbruk enn å drikke vann fra springen
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 3rd 2007 at 11:46 pm
jeg får ikke lagt inn de + kommentarene ennå… avkrysningsfeltet på kommentarplass på kontrollpanelet viser ikke hos meg, så jeg får vente til vgb har ordnet opp… (i tilfelle dere trodde jeg ikke ville ha de med, altså…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:14 pm
Hett tips: Ikke kjøp klimakvoter av Fremtiden i våre hender.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 12th 2007 at 9:17 pm
Det kommer snart bio-drivstoff til flyene også.
Take it easy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 29th 2007 at 6:52 pm
Det grønneste av det grønne er atomkraft!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende